22. mai 2012

Nytt galleri på Ensjø – bilder av Birger Ledang

Klart lyst
For et par uker siden var jeg på vei hjem fra kirken da jeg så en diskret plakat som inviterte til en utstilling med bilder av Birger Ledang i nyåpnede Galleri Ensjø (får jeg montro bonuspoeng fordi jeg ikke la merke til dette på vei til kirken?). Galleri Ensjø viste seg å være i Rolf Hofmos gate 18, den stygge gule bygningen rett ved jernbanesporet på Ensjøsiden av Gjøvikbanen. Her har mange kunstnere atelier, og nå har de innredet nesten en halv etasje til utstillingslokale. Glimrende!

Det er stas å få et galleri i nærmiljøet. Riktignok har vi Galleri Kampen, som alltid er interessant å kikke innom, for ikke å snakke om Munch-museet. Men å kunne nevne – sånn nonchalant og liksom tilfeldig – at jeg har vært i galleriet to hundre meter fra min egen dør, det gir et snev av en smak av urbanitet og Frogner og slikt. Vi har allerede vår lokaltilpassede variant av kaffebar, utmerkede Dileks.

Galleriet er i hvert fall et meget velkomment alternativ for oss som bare er passelig interessert i bruktbilbutikker, selv om jo utstillingene også der skifter fra tid til annen. Dette er skikkelig bra, og jeg håper virkelig at kunstnerne som står bak lykkes og har mange utstillinger fremover (tips: plakat ute ved veien der folk ser den når de går forbi). Faren er at atelierene og utstillingslokalet går med i dragsuget av den ellers i det store og hele positive nybyggingen som nå for alvor skyter fart på Ensjø. Skal man bygge 7.000 nye leiligheter bør man imidlertid ha plass til et galleri eller to i nabolaget for å bidra til å gjøre det verdt å bo i dem.

Malerier av Birger Ledang

Se, jeg tør
Ok. Hva var det jeg så? Jo, det var en utstilling med malerier av Birger Ledang. Fargerikt, friskt, halvfigurativt, morsomt. Ledang begynte å male etter at han ble pensjonist, og selv jeg som ikke har greie på det kan se at han kommet et godt stykke og at det blir spennende å se hans utvikling videre. Jeg var spesielt imponert over fargebruken, og humoren i enkelte av bildene. Og – som rimelig kan være – vokste enkelte av dem og fikk nye aspekter etter at en meget hyggelig og engasjert kunstner fortalte litt om bakgrunnen for motivene og hva han hadde forsøkt å få til og hvordan. For eksempel: Det var endel enkeltbilder jeg virkelig likte, men det var interessant å legge merke til sammenhengen mellom dem etterhvert som jeg skjønte hvor mange av motivene var fra Jæren. Den mest slående grupperingen var likevel tre bilder fra Taurus-fjellet som hver for seg var bra, men som stilt ut sammen forsterket hverandre og trakk blikket som en magnet. Den som hadde hatt mer veggplass! Jeg kommer gjerne tilbake for å se mer.


Innover Jæren

Bildene er gjengitt med tillatelse fra kunstneren

Ingen kommentarer: