15. august 2012

Diskret sensasjon i Aftenposten

Jeg følger med på diskusjonen om rapporten og alt det der, jeg sverger, og det er kjempeviktig – men noen må i all beskjedenhet bruke et par øyeblikk på å kommentere det øvrige nyhetsstoffet også.

Vi pleier ikke å tenke på Aftenposten som en sensasjons- og skandaleavis, men det er kanskje fordi den er så diskret i sin presentasjon av de virkelig oppsiktsvekkende nyhetene.

Her om dagen hadde avisen for eksempel en artikkel om kunstskatter som blir ødelagt i Syria. Her heter det: «Damaskus – en av verdens vakreste byer – huser alt fra historiske moskeer til romerske mosaikker, slott fra korsfarertiden, fem tusen år gamle basarruiner og et Jupiter-tempel fra 1000-tallet.»

Og i dag, 15. august, kunne vi lese følgende i starten av en artikkel om hvordan deler av urbefolkningen i Nord-Mexico er blitt viklet inn i narkotikatrafikken: «Tarahumara-folket har befolket Mexicos Sierra Madre-fjell i titusenvis av år.»

OK, jeg hører dere si det: Det med 1000-tallet er sikkert bare en korrekturfeil. Og hvis man tar de aller mest ekspansive teoriene om befolkningen av Amerika og kombinerer dem med den aller, aller overdrevent minst ekspansive tolkning av ordet «titusenvis», så er man fortsatt meget langt utenfor banen men det går kanskje såvidt an å skimte den i det fjerne.

Det som bekymrer meg er at det likevel stod på trykk. Jeg mener, det kreves da ikke så mye allmennkunnskap for å skjønne at dette virkelig ikke kan stemme? Hva så med andre artikler i Aftenposten, de som krever en viss grad av spesialkunnskap jeg ikke har? Kan jeg stole på det jeg leser? Hvorfor skal jeg da gidde?

Men kan hende jeg tar feil. Aftenposten skal få en sjanse. Her må de følge opp. Jeg har lyst til å se bilder av Jupiter-templet og å lære om de brave tilhengerne av den klassiske panteonen som holdt ut gjennom syv hundre år med kristen og muslimsk dominans før de fikk bygget det. Og å få rapporter fra den fruktbare faglige diskusjonen som sikkert vil komme i kjølvannet av oppdagelsen av at det har bodd folk i Amerika lenger enn noen har fantasert om.

Og det fortsetter...

Idag, 16/8-12, stod det på første side i Aftenposten at: "Ett år før valget i USA er det allerede en uvanlig tøff tone mellom Mitt Romney og Barack Obama".

Les også om det svensk-norske kongevalget i 1818!

og den britiske tidsmaskinen...


 


Ingen kommentarer: